ClicK sini yep =)

Friday, April 22, 2011

Anda Pelajar??kenapa perlu Kereta??


Bercakap mengenai kenderaan pasti ramai diluar sana mempunyai pendapat masing...kereta lagi banyak kebaikan lah...motosikal lagi syioook la...mcm2 pendapat..zaman skang ni pun  bukan perkara luar biasa lagi bila lihat ramai dikalangan pelajar pakai kereta dan moto...dari yg sekolah rendah sampai lah yang belajo kat universiti...dari yg x de lesen smpai lah golongan yang patuh undang2 untuk memiliki lesen terbang..Macam aku pulak ada moto tapi bercita2 nak ada kereta...tp x de lah smpai tahap nak susakan mak bapak aku..bak kata ayah aku...."kau nk pakai kau kumpul duit sendiri!! "

Tapi apa yang nk dibahasa kan disini mengenai KEPERLUAN dan KEHENDAK ... ada yang pakai kenderaan untuk keperluan ok lah...tapi x kurang jugak yang terikut kawan2...yang nak show off je lebih..padahal mak bapak yang duk bayar bulan2..

Kat sini aku lakukan sedikit survey pada kawan2 dan ini lah jawapannya :

Golongan gedik(kehendak) yangnak kereta:

  • Ade awek....nanti awek aku bising kalo naik moto asyik la berpanas dan berhujan..
  • saja ja lah...suka2...nanti leh bagi asap kat mat2 moto.. x sedor yg dia pon prnah pki moto
  • semua kawan2 aku ada kereta..x kn aku sorang je nak pki moto..malu la beb...
  • Pakai moto asyik la kene ujan..
  • dll lg lah

Golongan sememangnya memerlukan (keperluan) kereta:


  • Aku selalu buat assignment luar...perlukan kereta utk angkut brg2 assignment yg byk
  • Aku kumpul duit sendiri...x salah kot nak pakai kereta a...lagi pun dah nak abis study..
  • Aku x tinggal hostel mahu pun rumah sewa la..mmg kene ulang alik hari2 ke rumah..
  • Mak ayah aku x bagi sbb aku POMPUAN!! (yg ni leh terima akal lagi)
  • dll lah..

Berikut adalah sedikit perbandingan dan jawapan2 yang aku dapat dari survey ke atas kawan2 aku sendiri..

Ntah la..bagi aku masing2 punya pendapat masing2..yang pakai moto macam aku ni memang berhajat la nak pakai kereta..tapi x mampu milik sendiri lagi..so tinggalkan je lah harapan tuh...bagi yang dah ada kenderaan tapi menggedik nak menyusahkan mak ayah korang fikir2lah...mak ayah bukan main payah spend duit utk pelajaran korang...senang2 je nak mintak itu ini..Bagi yang mak ayah dah bagi kereta plak,gunakanlah sebaik mungkin...janganlah pulak salah gunakan kemudahan yang mak ayah korang sediakan tuh..x kurang jgk yang kumpul duit sndiri..x yah la nak show off or buat bnde2 x elok..


So pendapat anda pula bagaimana?? perlukah kereta ini..adakah untuk KEPERLUAN atau KEHENDAK semata...

No comments:

Post a Comment

ClicK sini yeP =)

Click sini yep =)